*Ινδιάνικη Σοφία - ό,τι δεν πρόλαβε να αφανίσει ο "πολιτισμός"

Δεν είχαμε εκκλησίες, ούτε θρησκευτικές οργανώσεις, ούτε την ημέρα του σαββάτου κι όμως λατρεύαμε.
Μερικές φορές ολόκληρη η φυλή συγκεντρωνόταν και τραγουδούσε και προσευχόταν - μερικές φορές λιγότεροι, ίσως μόνο δύο ή τρεις. Τα τραγούδια είχαν λίγα λόγια, αλλά δεν ήταν τυπικά. Ο τραγουδιστής περιστασιακά πρόσθετε μερικά λόγια όπως τα ήθελε αντί για τον συνηθισμένο ήχο. Μερικές φορές προσευχόμασταν σιωπηλά. μερικές φορές προσευχόμασταν δυνατά. μερικές φορές ένας ηλικιωμένος προσευχόταν για όλους μας. Άλλες φορές σηκωνόταν κάποιος και μας μιλούσε για τα καθήκοντά μας απέναντι στους άλλους και στον θεό. Οι λειτουργίες μας ήταν σύντομες.
Jeronymo Goyathlay (1829-1909)
Αρχηγός των Chiricahua Apache

..τα πάντα στη Γη έχουν έναν σκοπό, κάθε αρρώστια ένα βότανο για να τη γιατρεύει και κάθε άνθρωπος μια αποστολή.
Αυτή είναι η ινδιάνικη θεωρία της Ύπαρξης.
Christine Quintasket (1888-1936)
Salish

Είμαι φτωχός και γυμνός, όμως είμαι ο αρχηγός του έθνους. Δεν θέλουμε πλούτη, όμως θέλουμε να αναθρέψουμε τα παιδιά μας σωστά. Τα πλούτη δεν θα μας έκαναν καλό. Δεν θα μπορούσαμε να τα πάρουμε στον άλλο κόσμο. Δεν θέλουμε πλούτη. Θέλουμε ειρήνη και αγάπη.
Makhpiya-luta (τέλη 19ου αιώνα)
Αρχηγός των Sioux

Aπό την ινδιάνικη προσέγγιση της ζωής, βγήκε μια μεγάλη ελευθερία - μια έντονη και συναρπαστική αγάπη για τη φύση - ένας σεβασμός για τη ζωή - πλούσια πίστη στην υπέρτατη Δύναμη - και αρχές αλήθειας, εντιμότητας, γενναιοδωρίας, ισότητας και αδελφοσύνης σαν οδηγός.
Λούθηρος Καθιστή Αρκούδα (1868;-1939)
Αρχηγός των Oglala Sioux

Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναπτύσσουν αυστηρή πειθαρχία και ένα υψηλό αίσθημα συμμετοχής.
Όταν ένα κορίτσι μάζευε τα πρώτα της βατόμουρα κι έβγαζε τις πρώτες ρίζες, τις έδινε σε κάποια μεγαλύτερη για να μοιραστεί τη μελλοντική της επιτυχία. Όταν ένα παιδί κουβαλούσε νερό για το σπίτι, ένας μεγαλύτερος τον συνέχαιρε, προσποιούμενος ότι είχε γεύση κρέατος το νερό που κουβαλούσε το αγόρι, ή βατόμουρου αυτό του κοριτσιού - το παιδί ενθαρρυνόταν να μην είναι τεμπέλης και να μεγαλώνει σαν παλληκάρι.
Christine Quintasket (1888-1936)
Salish

Η συζήτηση ποτέ δεν άρχιζε αμέσως, ούτε βιαστικά.Κανείς δεν βιαζόταν να κάνει ερώτηση, όσο σημαντική κι αν ήταν, και κανείς δεν πιεζόταν να απαντήσει. Η παύση που έδινε χρόνο για σκέψη ήταν ο αληθινός ευγενικός τρόπος να αρχίσει και να διεξαχθεί μια συζήτηση. Η σιωπή ήταν σημαντική για τους Dakota καθώς και η παραχώρηση ενός διαστήματος σιωπής στον ομιλητή και ενός λεπτού δικής του σιωπής πριν να μιλήσει, εφαρμόζοντας την αρχή της πραγματικής ευγένειας και του σεβασμού του κανόνα ότι "η σκέψη προηγείται του λόγου".
Λούθηρος Καθιστή Αρκούδα (1868;-1939)
Αρχηγός των Oglala Sioux


Το να "κάνεις ιατρική" σημαίνει να ακολουθήσεις ένα ιδιαίτερο διάστημα νηστείας, ευχαριστίας και προσευχής. Η διαδικασία είναι μια εντελώς λατρευτική άσκηση. Ο σκοπός είναι να υποταχθούν τα πάθη της σάρκας και να βελτιωθεί η πνευματική υπόσταση. Η σωματική αποχή και η πνευματική ενασχόληση σε ανώτερες σκέψεις, καθαρίζει το σώμα και την ψυχή και τους εξασφαλίζει υγεία. Τότε η σκέψη του ανθρώπου πλησιάζει και συγχρονίζεται με τον Μεγάλο Γιατρό που είναι από πάνω μας.
Ξύλινο Πόδι (τέλη 19ου αιώνα)
Cheyenne


Ο ήχος σβήνει
έχει πέντε ήχους
Ελευθερία
ο ήχος σβήνει
έχει πέντε ήχους
τραγούδι των Chippewa

Ακούστε με, τέσσερα ημισφαίρια της γης - συγγενής σας είμαι! Δώστε μου τη δύναμη να περπατήσω σε μαλακή γη, συγγενής όσων υπάρχουν είμαι! Δώστε μου τα μάτια να δώ και τη δύναμη να καταλάβω ότι ίσως είμαι σαν εσάς. Με τη δύναμή σας μόνο μπορώ ν' αντιμετωπίσω τους ανέμους.
Μαύρο Ελάφι (1863-1950)
Μάγος-Γιατρός των Oglala Sioux

Η παλιά ινδιάνικη διδασκαλία λέει, ότι είναι λάθος να ξεριζώνουμε από τη θέση του στη γη ο,τιδήποτε φυτρώνει εκεί. Μπορεί να κοπεί, αλλά δεν πρέπει να ξεριζωθεί. Τα δέντρα και το γρασίδι έχουν πνεύματα. Όταν έναι τέτοιο φύτρωμα καταστραφεί από έναν καλό Ινδιάνο, το κάνει με θλίψη και προσεύχεται για συγχώρεση επειδή ήταν σε ανάγκη...
Ξύλινο Πόδι (τέλη 19ου αιώνα)
Cheyenne

θα πάρω το θάρρος να εκφέρω τη γνώμη, πως ο άνθρωπος που καθόταν καταγής στη σκηνή του και συλλογιζόταν τη ζωή και το νόημά της, αποδεχόταν τη συγγένεια όλων των πλασμάτων και αναγνώριζε την ενότητα του σύμπαντος, εμποτίζει την ύπαρξή του με την αληθινή ουσία του πολιτισμού.
Λούθηρος Καθιστή Αρκούδα (1868;-1939)
Αρχηγός των Oglala Sioux

Όταν ένας άνθρωπος κάνει ένα έργο που το θαυμάζουν όλοι λέμε πως είναι θαυμάσιο - όταν δούμε τις αλλαγές της μέρας και της νύχτας, τον ήλιο, το φεγγάρι και τ' άστρα του ουρανού και τις εποχές που αλλάζουν πάνω στη γη, με τα φρούτα που ωριμάζουν, όλοι πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως αυτό είναι έργο κάποιου πολύ ισχυρότερου από τον άνθρωπο.
Κυνηγημένος Από τις Αρκούδες (1843-1915)
Santee-Yanktonai Sioux

Η γη είναι η μητέρα όλων των ανθρώπων και όλοι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα. Καλύτερα να περιμένετε τα ποτάμια να κυλήσουν προς τα πίσω παρά άνθρωπος που γεννήθηκε ελεύθερος να είναι ευχαριστημένος όταν φυλακιστεί και του στερήσουν την ελευθερία να πηγαίνει όπου θέλει.
Joseph (Hinmaton Yalatkit) (1830-1904)
Αρχηγός των Nez Perce'

Η φωνή του Μεγάλου Πνεύματος ακούγεται στο τιτίβισμα των πουλιών, το κυμμάτισμα των μεγάλων νερών και τη γλυκειά ανάσα των λουλουδιών. Αν αυτό είναι ειδωλολατρεία, τότε αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον, είμαι ειδωλολάτρης.
Zitkala-Sa (1876-1938)
Dakota Sioux

Η γη κι εγώ συμφωνούμε.
Το μέτρο της γης και το μέτρο των κορμιών μας είναι το ίδιο...
Αρχηγός των Nez Perce'

Οι Sioux πιστεύουν ακράδαντα και εξυπακούεται ότι ένα παιδί είναι το μεγαλύτερο δώρο του θεού, σε απάντηση πολλών θερμών προσευχών, ουσιών και υποσχέσεων. Γιαυτό το παιδί θεωρείται ότι "το στέλνει ο θεός" μέσω κάποιου στοιχείου - δηλαδή του στοιχείου της ανθρώπινης φύσης.
Robert Ψηλός Αετός (αρχές 20ου αιώνα)
Teton Sioux

Γεννήθηκα στο λιβάδι, όπου ο άνεμος φυσούσε ελεύθερα και τίποτα δεν έκοβε το φως του ήλιου. Γεννήθηκα εκεί που δεν υπήρχαν φράχτες και όλα ζούσαν ελεύθερα... Γνωρίζω κάθε ρυάκι και κάθε δάσος μεταξύ του Rio Grande και του Arkansas. Κυνήγησα και έζησα σε αυτή την χώρα. Έζησα σαν τους πατεράδες μου πριν από μένα και, σαν αυτούς, έζησα ευτυχισμένα.
Parra-wa-samen
Αρχηγός των Yamparethka Comanche

Συχνά στη σιωπή της νύχτας, όταν όλη η φύση μοιάζει να κοιμάται γύρω μου, ακούγεται ένα απαλό χτύπημα στην πόρτα της καρδιάς μου. Την ανοίγω και μια φωνή ρωτάει: "Pokagon, τι γίνεται με το λαό σου; ποιο θα είναι το μέλλον του;"
Η απάντησή μου είναι: "Ο θνητός δεν έχει τη δύναμη να τραβήξει το πέπλο του αγέννητου χρόνου και να μαντέψει το μέλλον της φυλής του. Αυτό το δώρο ανήκει μόνο στο θεό. Αλλά μπορεί να κρίνει το μέλλον από το παρόν και το παρελθόν.
Simon Pokagon (1830-1899)
Potawatomie

Όταν ήμουν νέος πήγα σ' ένα μάγο-γιατρό για να με συμβουλέψει για το μέλλον μου. Ο μάγος-γιατρός είπε: "Δεν έχω πολλά να σου πω, παρά μόνο να σε βοηθήσω να καταλάβεις τη γη στην οποία ζεις. Αν κάποιος θέλει να πετύχει στο κυνήγι ή στο πολεμικό μονοπάτι, δεν πρέπει να κυβερνιέται από τη διάθεσή του, αλλά να καταλαβαίνει τους τρόπους των ζώων και του φυσικού του περιβάλλοντος, παρατηρώντας το προσωπικά. Η γη είναι μεγάλη και πάνω της ζουν πολλά ζώα. Η γη προστατεύεται από κάτι που μερικές φορές γίνεται ορατό στο μάτι.
Isna-la-wika (τέλη 19ου αιώνα)
Teton Sioux

πίστευαν παλιά πως τα χαμένα πνεύματα περιπλανιόνταν παντού στον αόρατο αέρα, περιμένοντας τα παιδιά να τα βρούν, αν έψαχναν πολύ και αρκετά υπομονετικά... Το πνεύμα τραγουδούσε το πνευματικό του τραγούδι, για να το απομνημονεύσει το παιδί και να το χρησιμοποιεί, όταν καλεί το πνεύμα-φύλακά του σαν ενήλικας.
Christine Quintasket (1888-1936)
Salish

Όταν σκότωνα κάποιο πουλί, όταν σκότωνα, έβλεπα τη ζωή του να φεύγει μαζί με το αίμα του.
Αυτό με δίδαξε για ποιο σκοπό βρίσκομαι εδώ.
Ήρθε σ' αυτό τον κόσμο για να πεθάνω.
Το σώμα μου είναι για να κρατάει μια πνευματική ζωή.
Αν είναι να χυθεί το αίμα μου, δεν θέλω πληγές πισώπλατες.
Ο θάνατος ας έρθει από μπροστά.
Toohoolhoolzote (μέσα του 19ου αιώνα)
Αρχηγός των Nez Perce'

Υπάρχει η γενική πεποίθηση στους Ινδιάνους, πως όταν ο άνθρωπος πεθαίνει, το πνεύμα του πηγαίνει κάπου στη γη ή στον ουρανό, δεν ξέρουμε ακριβώς που, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι το πνεύμα εξακολουθεί να ζει...
Έτσι είναι και ο θεός. Πιστεύουμε πως βρίσκεται παντού, όμως είναι όπως τα πνεύματα των φίλων μας, που δεν μπορούμε ν' ακούσουμε τις φωνές τους.
Κυνηγημένος Από τις Αρκούδες (1843-1915)
Santee-Yanktonai Sioux


Δεν υπάρχει θάνατος. Μόνο αλλαγή κόσμων
Seathl (1786-1886)
Αρχηγός των Suquamish


Μεγάλο Πνεύμα, Μεγάλο Πνεύμα, Παππού μου, σ' όλη τη γη τα πρόσωπα των ζωντανών είναι τα ίδια...Ρίξε τη ματιά σου στα πρόσωπα αυτών των αναρίθμητων παιδιών με τα παιδιά στην αγκαλιά, για να αντιμετωπίσουν τους ανέμους και να βαδίσουν το καλό μονοπάτι ως τη μέρα της γαλήνης.
Μαύρο Ελάφι (1863-1950)
Αρχηγός των Oglala Sioux

1 σχόλιο: